Blog témáink
Kulcsszavas keresés:
Intelligens közúti fuvarozás
RSS csatorna
Intelligens közúti fuvarozás

A kamionok szögletes formája nem sokat változott az elmúlt évtizedek alatt. Számos kutató azon dolgozik, hogyan lehetne áramvonalasabbá tenni ezeket a gépjárműveket. Egy 85 km/h-val haladó 40 tonnás kamion egyenes úton a felhasznált energia 40%-át a légellenállás leküzdésére fordítja. Az üzemanyag drágulásával a fuvarozó cégek egyre nyitottabbá válnak a hosszabb távon megtérülő takarékoss megoldásokra.  A kisebb motorok között terjednek a hibrid és a tisztán elektromos hajtásúak. A Mercedes elsőként dob piacra egy igazán áramvonalas nyerges vontatót és félpótkocsit. A légellenállás így 18%-al, a fogyasztás pedig 4,5%-al csökkenthető. Ez évi 150 000 km esetén 2000 liter gázolaj, vagyis kb. 800 000 forint megtakarítást jelent az üzemeltetőnek. Az egyik legfontosabb elem az utánfutó aljának burkolása és a végén elhelyezett légterelő, amely 40 cm-el nyúlik ki, ám ezzel hosszabb a jelenleg megengedett maximális méretnél. E szabályozási gát feloldása napirenden van, így akár már jövőre is találkozhatunk az utakon ezekkel a takarékos kamionokkal. Természetesen más gyártó is kísérletez az áramvonalasabb megoldásokkal, így a Renault is. A CX/03 nyerges vontatójának hűtőmaszkja menet közben változtatja a helyzetét, hogy nagy sebességnél áramvonalasabb legyen. Ilyenkor egy légterelő ereszkedik a jármű alváza alá, hogy a légörvények kialakulását megakadályozza. Még a kerekeket is beburkolták a légellenállás csökknetése érdekében és a vontató, illetve a pótkocsi közötti rést kanyarodásnál visszahúzódó lapokkal egészítették ki.  Az egyik legnagyobb autóipari beszállító a Bosch csoport egy kutatócsportot hozott létre a legnagyobb kamionok hibrid hajtásának kifejlesztésére. Terveik szerint a sebességváltó tengelyére szerelnének egy elektromotort, amely a dízelhajtásra is rá tud segíteni, völgymenetben és fékezéskor pedig generátorként működne. Ezzel a megoldással még a hosszú távú autópályás utaknál is 5-6 %-al csökkenthető a fogyasztás. A Volvo FE Hybrid egy igazán nagy méretű 26 tonnás e-teherautó. Az első példányt a SPAR áruházlánc kezdte használni Bécsben. A jármű nemcsak a fékezési energiát tudja az akkumulátoraiban tárolni, hanem konnektorról is tölthető. 50 km/h sebességig kizárólag elektromos üzembem is tud haladni. Használatával 30%-os üzemanyag megtakarítás érhető el.

Forrás: Figyelő

B. A.

Kulcsszavak:     fuvarozás